Charles Correa i Antonio Jiménez Torrecilla

Charles Correa (nascut a Hyderabad, Índia, el 1 setembre 1930 F. 16 juny 2015) va ser un arquitecte indi, urbanista, activista, teòric i una figura fonamental en el panorama mundial de l’arquitectura contemporània.

Va estudiar arquitectura a la Universitat de Michigan i al Massachusetts Institute of Technology després de la qual cosa va establir un estudi privat a Bombai el 1958. La seva obra a l’Índia mostra un acurat desenvolupament, entenent i adaptant el modernisme a una cultura no occidental. En les seves primeres obres utilitza un estil autòcton local dins d’un entorn modern. El planejament de l’ús de la terra i projectes comunitaris contínuament intenten anar més enllà de les solucions típiques a problemes del tercer món.

Tata Technologies Campus

En tota la seva obra -des del planejament de Navi Mumbai a l’acuradament detallat memorial de Mahatma Gandhi al Sabarmati Ashram a Ahmedabad- ha posat un especial èmfasi en conservar els recursos, l’energia i el clima com els principals factors a l’hora d’ordenar l’espai.

Sobre les últimes quatre dècades, Correa ha realitzat tasques pioneres en temes urbans i refugis de baix cost al tercer món. Desde 1970-1975, va ser Arquitecte Cap per al Nou Bombai un centre de creixement urbà de dos milions de persones, a l’altre costat de la badia de la ciutat preexistent. El 1985, el primer ministre Rajiv Gandhi el va nomenar president de la Comissió Nacional d’Urbanització.
Charles Correa va morir a la seva residència a Mumbai després d’una breu malaltia a l’edat de 84 el 16 juny 2015.

Kanchanjunga Apartments, Cumballa Hill, Mumbai, 1970-1983

Premis
Va obtenir la Medalla d’Or del RIBA l’any 1984. El seu aclamat disseny per al McGovern Institute for Brain Research al MIT li va ser dedicat recentment. És un receptor de premis civils de l’Índia, Padma Vibhushan (2006) i Padma Shri (1972). Va obtenir el Praemium Imperiale en 1994.


jimenez-torrecillas--490x578

Antonio Jiménez Torrecillas neix en 1962. Té predilecció per la seva terra i pels seus costums. Com ell dirà “Visc al món, però cada nit dormo a Granada”. De mirada atenta. Escolta sense presses la sonoritat de les paraules. La música forma part de la seva conversa perquè ha estat abans part del seu oci i de la seva vida.

Y1El seu interès per la docència l’assalta en descobrir que tots els homes són arquitectes, però que d’alguns, només uns quants, persisteixen en ser-ho, i la majoria ho oblida. El seu compromís està en descobrir voluntats, despertar aptituds i desenvolupar talents. Anima a cada alumne dedicant-li el temps que necessitin. Sap veure la part positiva i troba en cada problema una ocasió de millora. Els que han treballat amb ell, agraeixen aquesta força amb la que empeny sempre amb emoció inesperada. Fa que el treball dels seus alumnes pugui gairebé aconseguir la realitat construïda. Prefereix el risc de l’experiment i el perill de la incomprensió a la paràlisi del dubte. És professor de projectes a l’Escola d’Arquitectura de Granada que compagina amb la condició de professor convidat en universitats d’Àsia, Europa i Amèrica.

Està convençut que a la nostra terra es brinden, ara per ara, les condicions perfectes per a un desenvolupament intel·ligent i valuós. El creixement econòmic que es va viure se sumava a la gran riquesa cultural i social que atresorem. En un lloc històricament pobre com Andalusia, la “baixa tecnologia” ha aguditzat l’enginy del nostre poble. Aquestes circumstàncies situen Jiménez Torrecillas en una posició d’aportació i creació avantatjosa. Fa d’aquestes circumstàncies el major encert de la seva arquitectura: una magnífica coordinació del procés arquitectònic; un realisme econòmic que reconcilia pressupostos, terminis i programa; i una creativitat arquitectònica que recorda que l’arquitectura és un art, però un art amb raó de necessitat.
Ja en la seva primera obra construïda, Centro José Guerrero, Granada, 1991-2000, se’ns revelen els seus interessos i les actituds de l’arquitecte. Empra una geometria precisa, provoca uns detalls exquisits i aconsegueix espais lluminosos fruit de meditades decisions visuals. Com apareix en la memòria del projecte, “S’articula a través de la idea del recorregut com a leit motiv de la funció museística, alhora que aprofundeix en el tema arquitectònic ja esbossat a l’antic edifici: l’exterior s’obre al carrer i l’interior es bolca sobre si mateix i genera un espai favorable a la contemplació estètica “. Amb aquest primer treball s’inicia el reconeixement públic de la seva obra. Se li concedeix el Premi a la Millor Intervenció en el Patrimoni Històric (2002). Des de llavors gairebé tot el seu treball rep l’aplaudiment de la crítica. Sent sens dubte el projecte de la Muralla Nazarí el que més premis rep, internacionals (X Premi Internazionale Architettura in Pietra, Verona 2007, Premi International Cappochin Biennal Architecture Pàdua 2007, Premi Arquitectura Pedra 2006, Premi FAD Socis Arquinfad 2006, Finalista IV European Prize for Urban Public Space 2006, Seleccionat Premi Mies Van der Rohe 2007) i nacionals (Premi d’Arquitectura Espanyola a la millor intervenció en el Patrimoni Històric Nacional 2005-2007, IX Biennal d’Arquitectura Espanyola 2007).

jimenez_torrecillas_granada
En cada projecte sent el pes de les obligacions que per als altres té com a arquitecte. S’alimenta de la quotidianitat, de les costums senzilles del dia a dia. Actua com a mèdium qualificat entre promotors i constructors detectant la realitat de les persones i traduint al llenguatge imperible de l’arquitectura. Amb els Habitatges Socials en Molvízar, Granada, recupera el valor de l’ordinari en l’arquitectura. Aconsegueix un perfecte equilibri entre les condicions exteriors, culturals i les intrínseques del llenguatge arquitectònic modern, sent probablement aquesta síntesi, l’aportació més interessant d’aquest projecte.

Muralla Nazaría, rehabilitada por Antonio Jiménez Torrecillas, Foto: Theo Coutanceau (c)

Alexandre Martínez Llapart, UIC Barcelona School of Architecture

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s