Inauguració Piso Piloto / Dimecres 3 de juny, 19:30 al CCCB

Pis Pilot / Del 4 juny 2015 al 25 octubre 2015 al CCCB

«Pis(o) Pilot(o)» és una exposició centrada en la reflexió al voltant de l’habitatge.

L’objectiu principal és el desenvolupament de propostes que donin resposta als reptes de l’habitatge i la seva relació amb l’espai públic a escala global mitjançant la selecció de dos contextos concrets, les dues ciutats protagonistes: Barcelona i Medellín.

Més enllà de les seves diferències, Medellín i Barcelona són dues ciutats de dimensions equiparables, amb una llarga relació de col·laboració i que s’han significat internacionalment per haver impulsat un urbanisme inclusiu que ha posat molts espais públics al servei de la redistribució social. Tot i així, com tantes altres ciutats del món, totes dues tenen encara pendent l’assignatura urgent de garantir el dret a l’habitatge.

«Pis(o) pilot(o)» és un procés dinàmic i participatiu que parteix d’una sèrie d’investigacions i experiències prèvies, per proporcionar als ciutadans noves fórmules per afrontar la qüestió de l’habitatge i la pobresa energètica: com estalviar en la despesa de llum i gas?, com fer millores a la llar?, com gestionar les factures? El projecte també contribueix a la lluita contra el canvi climàtic des d’una perspectiva indirecta i social. Amb l’educació energètica es poden reduir les factures d’energia, cosa que significa utilitzar menys kWh i emetre menys CO2.

Amb la participació de cooperatives, estudis d’arquitectura, plataformes, col·lectius, artistes i altres agents (ETSAB, ETSAV, La Salle, ETSAM, IAAC, ESARQ-UIC, Elisava, Columbia University, Fundació UPC, CoAC, FAD Fundació Arrels, PAH, Sostre Cívic, Universidad Pontificia Bolivariana, URBAM-EAFIT, Escuela del Habitat-UNAL, entre d’altres).

Comissariat pels arquitectes Guillen AugéJosep BohigasDavid BravoAlex GiménezAnna Vergés i la curadora del Museu d’Antioquia Nydia Gutiérrez.

cm

Des de l’ESARQ-UIC també s’ha treballat per desenvolupat propostes de regeneració urbana. Els alumnes de 4º curs de l’escola han treballat a l’àmbit de Ciutat Meridiana, dirigits pels professors: Iñaki Baquero, Álvaro Cuéllar, Iván Llach ,Carmen Mendoza i Felip Pich-Aguilera i amb l’ajuda dels assistents de taller: Marta Benages, Eva Damià i Jaime Batlle.

L’objectiu del curs de Projectes 5 i 6 ha sigut que els alumnes aprenguin a afrontar un projecte des de la transversalitat i l’amplitut d’escales, provocant la interacció entre disciplines i coneixements, per poder resoldre els projectes des de l’escala urbana i l’arquitectura cívica.

El resultat del curs han sigut estratègies capaces de resoldre les principals carències del barri i propostes urbanes que reinterpreten l’edificació i la seva relació amb l’espai públic-privat que es genera.

Meflipatorrebaro_Flyer

Els alumnes del Master of International Cooperation: Sustainable Emergency Architecture de l’ESARQ-UIC han treballat a l’àmbit de Torre Baró desenvolupant propostes i estratègies de millora per a aquest barri.

Durant el taller es va dur a terme un anàlisi social i espacial del barri, centrat en com els negocis, els serveis i les instal·lacions poden impulsar la innovació i la diversitat econòmica. El passat mes de desembre els alumnes van exposar els seus treballs davant tècnics del districte i la comunitat de veïns.

La idea del taller #MeFlipaTorreBaró era apropar els estudiants a un cas pràctic amb el que a partir de la recopilació de dades poguessin oferir a la comunitat una sèrie de recomanacions pragmàtiques amb les que millorar aspectes relacionats amb el teixit comercial, els serveis, la mobilitat, els espais públics i la vivenda.

L’exposició es presentarà en paral·lel al Museo de Antioquia de Medellín, del 24 de juny al 24 d’octubre.

Alex Martínez i Rafa Bennasar, Equip cultura ESARQ-UIC

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s