Xavier Delory

Artista visual amb seu a Brussel·les, Xavier Delory li agrada burlar-se de la història. El seu últim projecte ”Pèlerinage sud la modernité” (Pelegrinatge de la Modernitat) és una mirada irreverent en el significat de les obres mestres modernistes d’avui.

a8b83a710301e4ea7e49c1e38fbc86c9
Villa Savoye, Pèlerinage sur la Modernité: © Xavier Delory

Xavier Delory va néixer l’any 1973 a Bèlgica. Va estudiar Belles Arts i arquitectura Interior a Saint-Luc de Suro, Bèlgica. És la primera vegada que desenvolupa el seu treball fotogràfic en el context del disseny i l’arquitectura. A poc a poc ho considera com una finalitat, un mitjà, un art per dret propi. Actualment, el seu treball fotogràfic explora el paisatge en mutació i les derives de l’home modern.

Façana SO Villa Savoye, Pèlerinage sur la Modernité: © Xavier Delory

Les primeres imatges de la sèrie en curs qüestiona fortament el paper de Le Corbusier a la Villa Savoye en la historiografia modernista. Delory transforma l’edifici com si el pas del temps i els actes vandàlics haguesin actuat.

Delory presenta aquesta alternativa Villa Savoye amb imatges de les quatre façanes amb un hipotètic acte vandàlic. Són visibles els 5 punts de l’arquitectura de Le Corbusier. Els vàndals han llançat pedres per les finestres, deixant algunes destrossades, altres tapiades o cobertes de plàstic. El temps també ha jugat el seu paper en aquesta fantasia deixant l’edifici en ruïnes.

foto2
Façana SE Villa Savoye, Pèlerinage sur la Modernité: © Xavier Delory

En general, la provocació d’Delory és un atac contra la idolatria de l’arquitectura. La commoció provocada per les seves imatges és potser l’evidència que la Vila Savoye, com una icona de la funció i l’utilitarisme, està ara molt sovint tractat com un objecte preciós. De fet, l’estat actual de l’edifici-prístina, sense tocar per les edats, és el resultat d’un ampli procés de reconstrucció i restauració que va començar en la dècada de 1960.

Durant la Segona Guerra Mundial, la casa va ser requisada per primera vegada per l’exèrcit alemany, que la va utilitzar com un graner de fenc, i després per l’exèrcit nord-americà. La Vila era en realitat molt més d’una ruïna que fins i tot la  talentosa mà de Delory podria fabricar.

FOTO5
Façana NE Villa Savoye, Pèlerinage sur la Modernité: © Xavier Delory

Per descomptat, Le Corbusier no va ser aliè a actes de vandalisme; la seva casa de vacances de la Mediterrània era la  del costat a E-1027, una altra icona modernista, dissenyat pel dissenyador de Eileen Gray i crític Jean Badovici. Le Corbusier, de vegades solia colar-se a la casa i pintar murals vibrants mentre despreocupadament nu. Gray, bastant raonable, ho va acusar de vandalisme.

Sembla doncs, que ni tan sols Le Corbusier va poder resistir-se a la crida de la tela en blanca creada per parets blanques modernistes. Potser la peregrinació de Xavier Delory és simplement donar a Le Corbusier un gust de la seva pròpia medicina.

Alexandre Martínez i Llapart, Equip cultura ESARQ

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s