“Glòries en xarxa”, article de Carme Fiol

La Plaça de les Glòries ha de ser molt més que un nus viari. Actualment les rondes són el nus viari de Barcelona. La retícula Cerdà és la que hauria de repartir el flux de la ciutat central. La mobilitat del sector Glòries, al bell mig de l’Eixample, s’hauria de basar en donar continuïtat als seus carrers.

La definició del quadrat perimetral de Glòries s’ha d’encaixar en el teixit urbà. Gràcies a la nova estació de la Sagrera les cicatrius del ferrocarril van desapareixent. Finalment els carrers del voltant actuen en xarxa: El Poble Nou abandona el seu aïllament històric. La Meridiana perd el caràcter d’esquena d’ase. La plataforma d’equipaments de l’Auditori i del Teatre es posa a nivell. Sense barreres visuals, connectada i accessible, la Plaça de les Glòries recupera presència, es converteix en el centre de la metròpolis.

Aquesta seqüència d’esdeveniments no s’atura. Una ciutat densa com Barcelona necessita una super-retícula viària més gran que la d’una mansana Cerdà. El gran quadrat viari que delimitarà la Plaça de les Glòries formarà part d’aquesta retícula de circulació bàsica. Aquesta macro malla reforçada pel transport públic s’exportaria a la resta de la trama urbana. Així la majoria dels carrers de l’Eixample recuperen lloc pels vianants, pel passeig.

Actualment el flux viari de la Gran Via a l’entorn de Glòries està regulat. Els semàfors a les cruïlles dels carrers de Llacuna i de Castillejos han anul·lat l’anell superior com a element de circulació ràpida. El tràfic d’una Gran Via a nivell
podria tenir una fluïdesa similar a la mobilitat actual. La presència de circulació en una plaça gran representa una seguretat pel vianant i es pot contrarestar amb solucions paisatgístiques.

La Gran Via hauria de tenir continuïtat amb el seu tram central, de la Plaça d’Espanya a Marina, un eix puntuat de monuments i amb doble sentit de circulació. Per la seva posició geogràfica paral·lela al mar i per la seva longitud la Gran Via es transformaria en l’avinguda metropolitana per excel·lència, en els Champs Elysées barceloní, en un Sunset Boulevard metropolità.

Glòries ha de ser el centre ciutat del nord i de llevant, uns barris tradicionalment amb conflictes de trames, amb dificultat de mobilitat, de poca fluïdesa entre els llocs de trobada, des que la trama Cerdà va imposar-se. Els elements de comunicació en diagonal amb la Barcelona històrica, carrers, canals o línees de ferrocarril han actuat com elements de barrera a l’impedir que la retícula de l’Eixample s’estengués amb facilitat.

Que la previsió d’un nou centre de la ciutat s’anomenés plaça quan tot Barcelona eren camps és comprensible. En aquests moments en què els barris densos del voltant arriben a tocar, que és l’únic lloc sense construir, un parc pot ser el centre de la ciutat, el lloc de trobada d’una metròpolis amb història. Un parc entès com una suma de places entrellaçades, de paviments porosos que regenerin aquest punt fràgil de la ciutat.

Un parc equipat crea centralitat. Les façanes del parc de les Glòries- amb edificis residencials compactes, comerç de proximitat i equipaments – poden anar integrant edificis alts amb una façana urbana de més envergadura.

El canvi d’ús de l’anell circulatori per una pèrgola protegiria les activitats del parc i permetria les vistes panoràmiques a 360º com en aquest moment. El seu nivell superior podria ser una pista esportiva i pista de gel esporàdica accedint-hi per rampes lleugeres tangents a l’anell.

El Quadrant de Glòries amb la Torre Agbar, l’Anell panoràmic i el museu DHUB es convertiria en un nexe del teixit urbà del voltant i en la imatge característica de la Barcelona contemporània.

Carme Fiol Costa
29 de febrer de 2012

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s